Hvorfor VR ikke tar av
Utrolige fremskritt. Flotte headsets. Imponerende ytelse. Fallende priser. Men VR blir aldri en ‘killer app’.
Spennende å ‘kle’ på seg. Engasjerende spill. Vi kjenner ungdom og voksne som kan sitte i timevis med headsets og spill. Kaster seg til høyre og venstre, fekter med armer og dingser. Svetter og peser. Og mener at de samtidig er sosiale. Underholdning, kanskje sågar trening. Men hvor er ‘the killer app’, fristelsen som skal få markedet til å ta av?
Salgstallene er skuffende. Nye produkter ‘eksploderer’ i noen timer fordi entusiastene står klare med kredittkortene, så dabber det av. Utvikling av VR-spill er kostbart, markedet er lite og leverandørene vegrer seg. De kaster ikke gode penger etter dårlige. Dessuten – selv entusiastene må innrømme at VR ikke er all verden – når hverdagen fortrenger begeistringens rus. Kjenner kvalme, ser piksler, erfarer de fysiske begrensningene.
I et enormt og lønnsomt spill-marked er VR for et komma å regne, vanskelig å prioritere etter at mange har prøvd – høye utviklingskostnader, fete overskrifter, men magre resultater. Hva med andre markeder? Medisin, showrooms, utdanning, kontormiljø, industri? Samme erfaring. Et blaff, så ‘fader’ det hele ut. For dyrt i forhold til opplevd gevinst.
Det betyr ikke at VR aldri vil ta av, men slik verden ser ut i dag, er en slik ’ta av’ situasjon langt unna. VR finner sin nisje, spesialutdanning er én av dem, spill er en annen, og Sony (PSVR) en sannsynlig overlever. For Facebook (Oculus) blir øvelsen en kostbar erfaring som kanskje kan komme til nytte i en annen sammenheng – for eksempel innen AI, som allerede har levert imponerende resultater.
VR – med eller uten headset – har unike egenskaper som passer i spesielle settinger. De samme egenskapene gjør VR uegnet i generelle sammenhenger. For uansett teknisk nivå, VR er i sin natur altoppslukende for oppmerksomheten. Det passer ikke på toget, kaffebaren eller mens vi vandrer gatelangs. Ei heller på kontoret, i forelesningssalen, kinoen eller andre settinger der normalen er å være sosial. VR er som 3D TV – imponerende teknologi med smalt potensiale.
Legg igjen kommentar
Du må være innlogget for å kunne kommentere.