PCens siste skanse faller
Vi har hørt det siden Cloud Computing ble allemanns eie for 10 år siden. Vi har gjentatt det selv mange ganger. «Alt kan gjøres i skyen. Unntatt videospill.» Vi hadde rett. Nå er det feil.
Den ene skansen etter den andre har falt. Cloud-ressurser kan gjøre det enklere, bedre, billigere. GPUer, VPUer, CPUer – delte, reserverte, dedikerte. Tungregning, maskinlæring, AI, Big Data, analyser, oljeleting, geodata – alt kan gjøres med leide ressurser, ‘i skyen’. Med to unntak: Filmanimasjoner og avanserte videospill.
Grafikk-intensive anvendelser. En bekjent i Los Angeles har drevet korttidsutleie av ‘tungt jern’ til filmindustrien i 20 år, og aldri hatt mer å gjøre enn i 2016. Vurderte å etablere en skyløsning i 2010/2011, men konstaterte at markedet ikke var modent. Et spennende valg da, et glimrende valg i etterkant. Han vet at det ikke vil vare, men velger å ri bølgen helt ut.
Hardware-siden av spill-industrien har gjort det samme. Et enormt og krevende marked med ‘trøkk’ nok til å drive frem teknologi uten sidestykke – spesialprosessorer som utilsiktet er blitt muliggjørere for AI-bølgen som forandrer verden i disse dager.
Spill og animasjon er sider av samme sak – med samme utfordring: Ekstreme datamengder og ditto krav til båndbredde mellom prosessorer og skjerm. Høy oppløsning, høy billedfrekvens, ‘dype’ bilder. Spesielle behov som krever spesielle løsninger.
Men plutselig oppdager vi at de ikke er så spesielle lenger. 4K streaming (UltraHD video) er en realitet for båndbredder over 25 Mbps, hvilket mange av oss har hatt i flere år. Og hvis 4K streaming fungerer, kan vi sannsynligvis spille selv de råeste spill on line. Med en tynn klient lokalt og enorme ressurser ‘et annet sted’.
Skeptisk? Du er i godt selskap, men NVIDIA, som praktisk talt eier dette markedssegmentet, er ikke i tvil. Cloud-basert spill – med dedikerte GPUer – er ikke bare mulig, men har så mange fordeler at flyttingen er uunngåelig. Kostnader, oppgraderinger, oppdateringer, tilgjengelighet og så videre. Dessuten – kan ‘spillegale’ motstå fristelsen til å ‘smøre på’ en ekstra GPU eller 5 når det gjelder, for en marginal kostnad?
Derfor presenterte NVIDIA nylig GEFORCE NOW, en cloud-basert spilltjeneste som er under uttesting (‘early access’) i disse dager. Troverdig? Definitivt. For nettopp NVIDIA har mest å tape på forandringen. Og i stedet for å vente og ri bølgen helt ut, tar de styringen. Dessuten – NVIDIA pustes i ryggen av etablerte cloud-aktører, som allerede tilbyr GPU-as-a-Service. En transformasjon fra komponenter til ressurser som alle skal gjennom, men langt fra alle overlever (se også Intel vs. RaspberryPi, strategi vs. fornuft).
Med vellykket transformasjon kan NVIDIA beholde og utvide sin unike posisjon som den ultimate leverandør av GPU-ressurser – ikke bare til spill- og film-markedene, men til alle segmenter der GPUer står sentralt – for eksempel AI og HPC (High Performance Cracking – se Den ultimate passordknekker).
Den tynne klienten vant til slutt – på alle punkter.
Legg igjen kommentar
Du må være innlogget for å kunne kommentere.